Programma
Ben je benieuwd naar welke vijf lessen er zijn en wat de inhoud is per les? Of wil jij weten hoe het programma is opgebouwd en hoe je de lessen moet geven? Wij leggen dit graag aan je uit!
Hoe is het programma opgebouwd & hoe geef je de lessen?
Het Kapot Sterk programma bestaat uit vijf interactieve lessen van ongeveer een uur, verspreid over vier tot acht weken. Elke les behandelt een specifiek thema dat bijdraagt aan het vergroten van de weerbaarheid van leerlingen tegen criminele verleidingen. Door middel van verschillende werkvormen zoals discussies, rollenspellen en praktijkopdrachten, leren leerlingen essentiële sociaal-emotionele vaardigheden.
De lessen worden verzorgd door onderwijsprofessionals met expertise in sociaal werk en toegepaste psychologie. Elke les begint met een korte introductie en terugblik op de vorige les. Vervolgens wordt het thema van de week behandeld door middel van interactieve activiteiten die leerlingen betrekken en aanmoedigen om na te denken en actief deel te nemen. Gastsprekers zoals jongerenwerkers, politieagenten of HALT-medewerkers worden uitgenodigd om hun ervaringen en kennis te delen, wat de lessen verrijkt en de connectie met de praktijk versterkt. Door deze aanpak worden de lessen niet alleen informatief maar ook dynamisch en relevant voor de leefwereld van de leerlingen.
Inleiding van het programma
Zelfvertrouwen & verleidingen
De kracht van eigen keuze
Ik ben Sterk
Ik ben Kapot Sterk
Inleiding van het programma
Tijdens de eerste les van Kapot Sterk maken leerlingen kennis met het programma en worden ze bewust gemaakt van het belang van het maken van eigen keuzes. Ze ontdekken welke waarden voor hen belangrijk zijn en hoe deze waarden hun beslissingen beïnvloeden. Door middel van interactieve oefeningen leren ze de consequenties van hun keuzes te overwegen, zowel op korte als op lange termijn. Deze les legt de basis voor het programma door leerlingen te laten reflecteren op hun eigen overtuigingen en hen te motiveren om zelfbewuste, weloverwogen beslissingen te nemen.
Zelfvertrouwen & verleidingen
In de tweede les staat het vergroten van zelfvertrouwen en het leren omgaan met verleidingen centraal. Leerlingen ontdekken hoe een gezond zelfbeeld hen helpt om beter weerstand te bieden tegen negatieve invloeden. Door middel van opdrachten en spellen leren ze hun eigen sterke punten te herkennen en te gebruiken. Ook wordt er ingegaan op het weerstaan van verleidingen, waarbij de leerlingen inzicht krijgen in hoe korte termijn voordelen soms negatieve lange termijn gevolgen kunnen hebben.
De kracht van eigen keuze
De derde les richt zich op het maken van eigen keuzes onder invloed van groepsdruk. Door middel van experimenten, zoals het beroemde Asch-conformiteitsexperiment, ervaren de leerlingen hoe groepsdruk hun beslissingen kan beïnvloeden. Ze leren het verschil tussen positieve en negatieve groepsdruk en ontdekken hoe ze zelfstandig verantwoorde keuzes kunnen maken. Een jongerenwerker deelt praktijkvoorbeelden en geeft tips over hoe leerlingen positieve bijdragen kunnen leveren aan hun groep en wijk. Deze les versterkt het zelfvertrouwen en de weerbaarheid van de leerlingen in groepssituaties.
Ik ben Sterk
In de vierde les leren de leerlingen hoe ze op een zelfverzekerde manier hun eigen grenzen kunnen aangeven. Dit is een essentiële levensvaardigheid die hen helpt om met verleidingen en negatieve invloeden om te gaan. Door middel van oefeningen en rollenspellen oefenen de leerlingen met het aangeven van hun grenzen. Een wijk-/jeugdagent neemt deel aan de les en deelt ervaringen over het opkomen voor zichzelf in verschillende situaties. Deze les helpt leerlingen om assertiever te worden en geeft hen de tools om hun eigen welzijn te beschermen.
Ik ben Kapot Sterk
De afsluitende les van Kapot Sterk staat in het teken van herhaling en toepassing van de geleerde vaardigheden. Door middel van rollenspellen en een kennisquiz herhalen de leerlingen de belangrijkste inzichten en vaardigheden uit de voorgaande lessen. Ze reflecteren op wat ze hebben geleerd en hoe ze dit in hun dagelijkse leven kunnen toepassen. De les biedt een kans om successen te vieren en verdere stappen te plannen voor persoonlijke groei en weerbaarheid. Dit sluit het programma af met een gevoel van prestatie en zelfvertrouwen.
Veelgestelde vragen
Wat is het doel van het programma Kapot Sterk?
Het doel van Kapot Sterk is om de weerbaarheid van leerlingen in groep 8 te vergroten tegen de verleidingen van (drugs)criminaliteit. Het programma richt zich op het vergroten van het bewustzijn van de risico’s van verkeerde keuzes en het ontwikkelen van sterke sociaal-emotionele vaardigheden.
Hoe worden de lessen van Kapot Sterk gegeven?
De lessen worden verzorgd door onderwijsprofessionals met expertise in sociaal werk en toegepaste psychologie. Elke les begint met een introductie en terugblik op de vorige les, gevolgd door interactieve activiteiten zoals discussies, rollenspellen en praktijkopdrachten. Gastsprekers uit de praktijk, zoals jongerenwerkers en politieagenten, verrijken de lessen met hun ervaringen.
Hoeveel lessen omvat het Kapot Sterk programma en over welke periode?
Het programma bestaat uit vijf lessen van ongeveer een uur, die verspreid worden over een periode van vier tot acht weken. Elke les behandelt een specifiek thema dat bijdraagt aan het vergroten van de weerbaarheid van de leerlingen.
Wat is de rol van ouders in het programma Kapot Sterk?
Ouders worden geïnformeerd en bewust gemaakt van de problematiek rond jeugdcriminaliteit en krijgen handelingsperspectieven aangeboden. Ze spelen een belangrijke rol in het ondersteunen van hun kinderen bij het toepassen van de geleerde vaardigheden in het dagelijks leven, en worden betrokken via ouderbijeenkomsten en communicatie vanuit de school.