Kapot Sterk is een preventief onderwijsprogramma voor leerlingen van groep 7 en 8, gericht op het vergroten van hun weerbaarheid tegen de verleidingen van (drugs)criminaliteit en groepsdruk. Het programma focust op het bewustmaken van leerlingen van de risico’s van verkeerde keuzes en de kansen van goede keuzes.
Vaardigheden leren op interactieve wijze
Het lesprogramma omvat vijf lessen van ongeveer een uur, verspreid over vier tot acht weken. Door middel van interactieve lessen ontwikkelen leerlingen sociaal- emotionele vaardigheden zoals zelfbeheersing, zelfvertrouwen, empathie probleemoplossend vermogen en veerkracht. Elke les behandelt een thema zoals eigen keuzes maken, omgaan met groepsdruk en het aangeven van grenzen. Onderwijsprofessionals met expertise in sociaal werk en toegepaste psychologie verzorgen de lessen. Daarnaast zorgt Kapot Sterk voor een positieve kennismaking met ketenpartners zoals politie en jongerenwerkers.
Integrale aanpak helpt zowel leerling als ouder
Kapot Sterk richt zich op leerlingen in de bovenbouw van de bassischool: kinderen tussen de 10 en 12 jaar oud. Uit de wetenschap en de praktijk blijkt dat een focus op deze leeftijdsgroep cruciaal is om te voorkomen dat jongeren in een latere fase betrokken raken bij criminaliteit. Als deze leerlingen leren hoe zij zich kunnen weren tegen groepsdruk en zich bewust worden van de risico’s van criminele activiteiten, neemt de kans af dat zij hier zelf – op oudere leeftijd – in terecht komen. Kapot Sterk biedt daarnaast voorlichting aan ouders om hen bewust te maken van de problematiek en om hen handelingsperspectieven te bieden. Deze integrale aanpak helpt zowel leerlingen als hun sociale omgeving bij de preventie van crimineel gedrag.
Het belang van samenwerking
Een goede samenwerking tussen gemeenten, onderwijs, politie, jongerenwerk, partners uit de jeugdhulp zoals jongerenwerk en eventueel Halt, is essentieel voor het succes van het programma. De gemeente voert regie op deze samenwerking. De lessen worden uitgevoerd door pedagogen. In de voorbereiding stemt de gemeente de planning af met de leerkrachten en pedagoog. Er is een handleiding en een document met daarin een rol- en taakverdeling beschikbaar die bij het RIEC Den Haag is op te vragen. Het lesmateriaal besteedt aandacht aan de lokale context van de school. Daarom is kennis van die lokale context belangrijk voor de uitvoering van de lessen. Van de leerkracht wordt verwacht dat deze op de achtergrond aanwezig is tijdens de lessen.
Wetenschappelijk onderbouwd
Vanaf september 2024 kunnen gemeenten de 2.0-versie van Kapot Sterk aan hun scholen aanbieden. Het programma is doorontwikkeld naar aanleiding van inzichten en aanbevelingen uit het wetenschappelijke onderzoek van TNO naar Kapot Sterk en uit de procesevaluatie van AEF. In de komende jaren wordt het programma verder onderzocht op effectiviteit door het onderzoekconsortium EPIC. Het streven is om Kapot Sterk geschikt te maken voor de Databank Effectieve Interventies van het Nederlands Jeugdinstituut.
Wil je het orginele artikel lezen? Klik dan hier!